Så skyddar du ditt varumärke

Publicerat 2011-10-28

Utan varumärkesskydd är ditt företag sårbart för att någon plagierar verksamheten eller kännetecknet, skriver IT24s juridikexpert Johan Sahlstrand.

Med ett allt större utbud av varor och tjänster blir varumärket en allt viktigare del av ett företag. Vet du hur ditt företags befintliga varumärkesskydd ser ut? Har du kontroll över om andra varumärken används som riskerar att urgröpa värdet på ditt varumärke? Genom att göra en grundlig analys innan du börjar använda ett kännetecken och genom att registrera ditt varumärke kan du på bästa sätt skydda ditt varumärke.

Varumärkesskydd ger en ensamrätt och uppnås genom inarbetning eller registrering. Utan varumärkesskydd är ditt företag sårbart för att någon plagierar verksamheten eller kännetecknet. Tänk på att en ensamrätt som grundar sig enbart på inarbetning gäller bara inom det område där varumärket är inarbetat. Registrering är att föredra. 

För att kunna registrera ett varumärke får det inte finnas förväxlingsrisk med ett annat existerande varumärke. Kännetecken är förväxlingsbara om de avser varor/tjänster av samma eller liknande slag. Förväxlingsrisk kan innebära intrång i annans ensamrätt till varumärke och kan leda till straffansvar och skadeståndsskyldighet.

Innan du börjar använda eller registrera ett kännetecken bör du därför göra en noggrann undersökning av vilka varumärken som finns registrerade. Fundera över var du vill skydda ditt varumärke – kanske kommer ditt företag i framtiden att expandera och du kan behöva varumärkesskydd även utomlands? En konsult kan hjälpa dig att göra en bred förhandsgranskning av registrerade varumärken såväl i Sverige som utomlands.

En förhandsgranskning kan också ge svar på om det tänkta varumärket kan varumärkesskyddas. Det kännetecken du vill registrera måste nämligen vara tillräckligt unikt (särskiljningsförmåga). Du kan därför som utgångspunkt inte få ensamrätt till ett ord som beskriver dina varor eller tjänster. Ett varumärkesregistrering kan också hävas om märket inte längre har någon särskiljningsförmåga. Det är fallet för ett kännetecken som med tiden har utvecklats till en allmän beteckning för det varuslag som märket varit skyddat för (så kallad degeneration). Exempel på detta är orden grammofon och dynamit. 

Du bör också fundera över hur du kan bygga upp ett komplett skydd för ditt kännetecken. Vad vill du att kunderna ska förknippa med ditt företag/din produkt – ett ord, en kombination av bokstäver, logotyp, färgerna i kännetecknet? Samtliga dessa aspekter kan skyddas inom ramen för en varumärkesregistrering. Ja, till och med ett ljud eller en melodi med särpräglad igenkänningseffekt kan skyddas. Om ditt företag säljer eller marknadsför en produkt med viss design bör också designskydd (även kallat mönsterskydd) övervägas. Designskyddet skyddar formen eller utseendet på en produkt. 

Varumärkesregistrering kräver en del överväganden, men kan också skapa stora värden för ditt företag. Genom att lägga tid på dessa frågor idag kan du få mycket tillbaka i framtiden. 


Johan Sahlstrand
 skriver krönikor på IT24 med fokus på juridiska frågor. Han är advokat och delägare på Frank Advokatbyrå med särskild inriktning på affärsjuridisk rådgivning till klienter inom media-, it- och telekom.

“Denna krönika är av allmän och informativ karaktär. Läsare som har frågor med anledning av krönikan är välkomna att kontakta någon av Franks advokater.”

Vi använder cookies på denna webbplats för att ge dig en bättre upplevelse. En cookie är en textfil som sparas på din dator. Genom att använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här. Jag förstår